Langkau ke kandungan utama

Benih kebaikan ditanam berbunga menjadi taman harapan nan indah

 

Gambar hiasan: Philippe Donn / Pexels


Berbuat baik sesama manusia adalah cerminan kemurnian jiwa, pantulan kasih dan belas yang wujud dalam setiap diri yang menghayati makna kemanusiaan. 

Dalam hidup ini, kita ibarat benang-benang halus yang terjalin erat dalam hamparan takdir, saling berhubung, saling terikat oleh benang-benang yang tidak terlihat namun terasa, iaitu benang keikhlasan dan kemuliaan hati. 

Kebaikan yang kita titipkan pada insan lain bukanlah sekadar perbuatan fizikal yang terzahir, tetapi ia datang dari hati yang bening, dari jiwa yang penuh kasih. 

Seperti air sungai yang mengalir tenang, ia membawa kebaikan tanpa meminta kembali, namun di situlah letaknya kekuatan yang menghidupkan setiap makhluk yang disentuhnya. 

Begitulah juga hati manusia yang tulus, kebaikannya mengalir tanpa paksaan, tanpa balasan.

Manusia adalah makhluk yang diciptakan untuk saling menyokong dan melengkapkan, bukan untuk bersaing dan menjatuhkan. Setiap langkah baik yang diambil, setiap senyuman yang diberikan, dan setiap pertolongan yang dihulurkan ibarat cahaya kecil yang mampu menerangi gelapnya hati insan lain. 

Dalam dunia yang sering kali dibelenggu kegetiran dan kesepian, kebaikan itu hadir bak embun pagi, menyegarkan jiwa yang kering, memberi harapan pada hati yang hampir layu.

Namun, kebaikan itu tidak memerlukan pengiktirafan. Seperti bunga yang mekar indah di tengah padang yang sepi, ia tetap memberikan harumannya walau tiada siapa yang melihat. 

Demikianlah kebaikan yang dilakukan dengan ikhlas, ia bukan untuk dipuji, tetapi untuk dirasai oleh mereka yang menerima. 

Hati yang memberi akan berasa damai, sementara jiwa yang menerima akan dilimpahi dengan syukur dan keinsafan.

Berbuat baik sesama manusia adalah satu kewajipan moral yang merentasi agama, bangsa, dan sempadan budaya. Ia adalah inti pati kemanusiaan itu sendiri. 

Kita mungkin datang dari latar yang berbeza, tetapi dalam setiap diri ada keinginan yang sama—untuk dicintai, dihormati, dan diperlakukan dengan kebaikan. 

Maka, apabila kita berbuat baik kepada orang lain, kita sebenarnya sedang memperlakukan diri kita dengan adil. 

Kebaikan itu akan datang kembali, dalam bentuk yang tidak kita jangka, pada saat kita memerlukan.

Akhirnya, berbuat baik bukan sekadar perbuatan, tetapi ia adalah satu perjalanan rohani. Ia adalah satu bentuk penyerahan diri kepada nilai-nilai kemanusiaan yang luhur, sebuah pengiktirafan bahawa dalam dunia ini, kita tidak hidup sendirian. 

Kebaikan adalah benih yang kita tanam di tanah hati manusia lain, yang kelak akan berbunga menjadi taman harapan yang indah, menyuburkan kasih sayang yang tiada bertepi.


TAWARAN HEBAT!!!

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Komplot jahat pengganas komunis sabotaj pengisytiharan kemerdekaan Tanah Melayu gagal

Gambar: Internet Mungkin ramai dalam kalangan rakyat Malaysia hari ini tidak mengetahui tentang rancangan jahat pengganas komunis yang diketuai Chin Peng untuk mensabotaj majlis pengisytiharan kemerdekaan Tanah Melayu. Pada 20 Ogos 1957, seorang pegawai tentera, Leftenan Hassan Osman memainkan peranan penting dalam usaha mempertahankan keamanan Tanah Melayu menjelang pengisytiharan kemerdekaan.  Pada masa itu, Platun 12 Kompeni D dari 5 Rejimen Askar Melayu Diraja (RAMD) diberi tanggungjawab untuk melakukan pengawasan di kawasan rondaan Kompeni C, 6 RAMD di Rawang.  Mereka ditugaskan untuk melakukan risikan teliti terhadap pergerakan komunis yang disyaki sedang merancang serangan hendap bagi menggagalkan majlis pengisytiharan kemerdekaan. Setelah menerima maklumat penting, Leftenan Hassan mendapat kebenaran untuk menjalankan risikan lebih lanjut. Beliau bersama anggotanya menuju ke Ladang Getah Waterfall untuk meninjau aktiviti komunis yang dilaporkan aktif di kawasan tersebut.  Ternya

Peratusan keluar mengundi PRU kurang memberangsangkan, apa puncanya?

Gambar hiasan: FB SPR Peratusan keluar mengundi sejak Pilihan Raya Umum (PRU) yang pertama hingga ke-15 menunjukkan aliran turun dan naik. Secara keseluruhan, jumlah yang keluar mengundi semakin meningkat dari satu PRU ke yang berikutnya. Statistik jumlah dan peratusan keluar mengundi adalah seperti berikut: PRU1 (1959): 1,558,741 pengundi (73.3%) PRU2 (1964): 2,181,225 pengundi (78.9%) PRU3 (1969): 2,775,450 pengundi (73.6%) PRU4 (1974): 3,719,806 pengundi (75.1%) PRU5 (1978): 4,195,314 pengundi (75.3%) PRU6 (1982): 4,740,260 pengundi (75.4%) PRU7 (1986): 5,520,626 pengundi (73.3%) PRU8 (1990): 6,176,182 pengundi (72.3%) PRU9 (1995): 6,699,849 pengundi (68.3%) PRU10 (1999): 7,944,274 pengundi (69.3%) PRU11 (2004): 9,756,760 pengundi (73.9%) PRU12 (2008): 10,922,139 pengundi (76.0%) PRU13 (2013): 11,054,577 pengundi (84.8%) PRU14 (2018): 12,299,514 pengundi (82.3%) PRU15 (2022): 14,823,154 pengundi (74.0%) Dapat diperhatikan bahawa PRU13 mencatatkan peratusan tertinggi man

Biarlah kereta buruk asalkan tak pening bayar hutang

Gambar hiasan: Justiniano Adriano / Pexels "Kau pakai kereta apa sekarang?" Soalan itu kerap timbul setiap kali kita berjumpa dengan kawan-kawan lama. Entah dari mana asal-usul soalan cepumas itu, tidak dapat diketahui. Tidak kurang juga ada yang memandang lekeh terhadap mereka yang memiliki kereta lama atau terpakai. Manakala mereka yang berkereta baharu atau yang canggih seperti EV dengan bangganya menayangkan kunci kereta di atas meja restoran mamak. Apakah benar jenis kereta yang dimiliki menjadi ukuran kejayaan dan kekayaan seseorang? Sehingga menyebabkan mereka yang menggelarkan diri sebagai pempengaruh sanggup bergolok gadai malah menipu untuk menunjukkan mereka mampu memiliki kereta mewah. Kegilaan seperti ini mesti dihentikan kerana hanya boleh menjerumuskan masyarakat ke dalam jurang kepapaan. Belilah kereta ikut kemampuan poket sendiri, bukan untuk menayang-nayangkan kepada saudara -mara dan rakan-rakan kononnya sekarang kita sudah berjaya. Apa guna be